Magyarnándori Általános Iskola

Iskolakert


Látogatás Dezsény Zoltán terényi ökogazdaságában
2019. november


Környezetünk védelme – Földforgató nap 2019

Több helyszínen zajló, változatos tevékenységeket magába foglaló események részesei lehettek diákjaink. Reggel közös szemétgyűjtéssel tisztítottuk meg iskolánk környezetét. Ezután osztályonként vonultunk a Nagy Kilátóhoz, ahol a természet élvezete mellett a számháború izgalmai tették színessé a napot. Mindeközben szülők készítették az ebédünket, illetve végeztek fontos munkákat az iskolakertünkben. A napot a finom ebéd elfogyasztásával zártuk. Ezúton szeretnénk megköszönni a szülők munkáját és a Nagy család segítségét, hogy túránknak ilyen szép helyszínt biztosítottak. Tehát, köszönjük, kedves szülők: Kalányos Istvánné, Guóthné Mihály Zsuzsanna, Puporka Péterné, Bangó Alexandra, Bagyinszki Mihályné, Hornyákné Konrád Noémi, Szatmáriné Egri Etelka, Szatmári Géza, Gyurek Dóra, Berczeli Adrienn, Kovácsné Krivánszki Hajnalka, Takács Zsuzsanna, Fekete Nikolett, Schmiedt Magdolna, Molnár István, Palman István, Pálok Péter, Csábi Gábor


 

Töklámpások és a bőséges sütőtöktermés 2019. október


2019. október


Az ősz örömteli pillanatai 2019. szeptember


Cékla termésünk


 

Nyári kertgondozás 2019. június


Tor Bence 7. osztályos tanuló, a logópályázat 1. helyezettje


Látogatás a szécsényi
Lipthay Béla Mezőgazdasági Szakképző Iskolában


Zöldbüfé 2019. május


Zoli és Laci ültetőfát készítettek 2019. április vége

Laci és Zoli - Ültetőfát készítettünk

Laci és Zoli – Ültetőfát készítettünk


A 7-8.osztályosok rézvirágot ültetnek 2019. április


Helyükre kerültek a csemeték 2019. április eleje


Muskátlit palántázunk 2019. április 10


Logópályázat díjátadás 2019. március vége


Logópályázat


Szántás 2019. március


Odú készítés 2019. február


 


« A 57 »

« A 19 »

Komposztáló készítés:

« A 19 »

Készül a madáretető:

« A 18 »

Palántanevelés:

« A 30 »

 

Féléves beszámoló
2019. február

A Földforgatók programba azzal a céllal léptünk be, hogy tanítványainknak utat mutassunk, a
szabadidő hasznos eltöltésére, tapasztalatokat szerezzenek a kertművelésről, legyen pozitív
élményük a közös munka eredményességéről.
A tantestület tud a programról, minden értekezleten beszámolunk az aktuális feladatainkról.
Érkezett egy új természettudós kollégánk, aki nagy lelkesedéssel érdeklődik a kertművelés
iránt, így ő is fog a napközis csoportjával kerti feladatokat végezni. A technikát tanító
kollégánk készítette el a gyerekekkel a komposztálót, madáretetőket és a madárodúkat is.
Minden munkát nagy alapossággal és precizitással végezték, a gyerekek lelkes
közreműködésével.
A tanulóink szeretnek kijárni a kertbe, teljesen magától értetődőnek veszik az ezzel
kapcsolatos feladatokat. A logótervezésbe az iskola teljes diákközösségét bevontuk, és az
elültetett fűszernövény palántákat is közösen gondozzák. A legnagyobb gondot a szerszámok
elosztása és az egyes munkafeladatok kiosztása okozza. Itt a konfliktuskezelés erőszakmentes
formáit tanuljuk, igen jó terep a szabálytartás, önuralom és elfogadás képességének
fejlesztésére.
A kert kiválasztása elég egyértelmű volt, az önkormányzat tulajdonában lévő faluház kertjét
választottuk. Főként az iskolához való közelsége, jó megközelíthetősége és a falu
közösségével való együttműködés miatt. Miután egy évtizedek óta elhagyott és elhanyagolt
területről van szó, szerettünk volna segítséget kapni a talaj elegyenlítésében és a kerítés
kialakításában, de sajnos ehhez eddig még támogatás nem érkezett.
Amiatt, hogy vártunk a talaj elegyenlítésére, az őszi kedvező időjárást nem tudtuk
kihasználni, így se a trágyánk nem érkezett még meg, sem az őszi szántást nem tudtuk
elvégeztetni. A szerves trágyát a napokban fogjuk megkapni egy helyi gazdától, akivel az
agrárkamara és mi is felvettük a kapcsolatot. Szerencsére pont a múlthéten sikerült egy
támogató szülőt találnunk, akitől ígéretet kaptunk arra, hogy a jövő hét végén legkésőbb
elkészül a talaj felszántása és a talajmarózással előkészíti a kert földjét a veteményezésre.
Az évelő fűszernövényeket kolléganőnk kertjéből gyűjtötték be a gyerekek. Még minket is
meglepő lelkesedéssel ültették a kis töveket tejfölös poharakba. A legfontosabb érték, hogy
haza is vihettek belőle, sőt még a téli vásáron is árultuk megdíszített papírmaséból készített
tartókban. Természetesen jó néhány megmaradt, amiket az iskola üvegportál bejáratánál lévő

asztalokon nevelgetnek, gondozásukat teljesen önállóan végzik. Már alig várják, hogy a kis
növénykéket kiültethessék a végleges helyükre.
A madáretetők elkészültek és mivel az iskolaudvarán lévő fákon már voltak, ezért a kertben
lévő bokrokra akasztottuk ki őket. Jövőre biztosan be fogjuk hozni, mert így az állandó
eleséggel való feltöltésük nehézségekbe ütközött. Kismadarak akadnak szép számmal a
kertünkben, volt egy halom a kert közepén faágakból, fenyőgallyakból ezeken is rengeteg
madárka tanyázott, mint ahogy ezt az első idei kilátogatásunkkor megtapasztaltuk. /Azóta a
halom elhordásra került, így a madaraknak az odúkat fogjuk kihelyezni, hátha szívesen
választják lakóhelyül./
Az iskola honlapján létrehoztuk a Földforgatók felületet. Egyelőre még nem zökkenőmentes
az aktualizálás. Miután a tevékenységeket legalább három pedagógus végezte a gyerekekkel,
így a fotódokumentáció is különböző helyekre került. Mostanra sikerült ezeket központi
helyre rendezni és válogatást készíteni, melyek már a honlapon is láthatók lesznek.
A csoportba bekapcsolódtunk. Örömmel látjuk, ha valamelyik iskola hírt ad magáról. Mi még
csak a beköszönéssel voltunk jelen. Reméljük, a mostani beszámolónk és főként a csatolt
képek másoknak is adnak inspirációt, ötletet és megnyugvást, hogy egy cipőben járunk!
A logótervezést bevontuk a rajzórák tematikájába. Minden osztályból születtek igen igényes
és látványos tervek. Kiállítjuk őket és a gyerekek szavazatai alapján döntjük el, hogy melyik
legyen a végleges logója kertünknek! A névválasztás is hasonlóképpen történik. Volt olyan
kis tervező, aki már a logóra is saját névötletet alkotott, így itt is lesz miből választani a
szavazóknak.
Egyelőre még különösebb visszajelzést nem kaptunk. Azt gondoljuk, ha már látványosabb
lesz a kertben elvégzett munkánk, kicsit tudjuk szépíteni a faluház környezetét, nagyobb
érdeklődésre tarthatunk számot!
Támogatást az iskola technikai dolgozóitól kaptunk, az Ő hathatós segítségükkel sikerült a
szerszámok tárolását, használatát megoldani. Konkrét segítséget, a szántást és talajmarózást
elvégző szülőtől kapunk. Amire még nagy szükségünk lenne, az a faluház udvarán lévő kút
kitisztítása, használhatóvá tétele, hogy a nyári locsolást zökkenőmentesen oldhassuk meg
önerőből. Természetesen a kerítés helyreállítását is napirenden tartjuk, de ahhoz valószínűleg
egy komolyabb összefogás szükséges, melyhez terveink között szerepel egy kertszépítő
közösségi nap szervezése.

 

Köszönetnyilvánítás

Kedves Hegedűs György!

Engedje meg, hogy ezúton is kifejezzük köszönetünket a Magyarnándori Általános
Iskola kertjének kialakításában végzett munkájáért!
Az iskolakert létrejöttét az tette lehetővé, hogy az iskola nyertes lett a Földforgatók
pályázaton, melyet az Agrárminisztérium, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, az
Iskolakertekért Alapítvány és a Katolikus Karitas együttműködve írt ki.
A pályázati feltételek között a legfontosabb volt, hogy művelésbe vonjunk a gyerekek
számára egy megfelelő földterületet, ahol megtanulhatják a vegyszermentes növénytermesztés
alapjait, tapasztalatokat szerezzenek a kiskert megvalósítás munkálataiból, és legyen
lehetőségük a szabadidő hasznos eltöltésére, és nem utolsó sorban a pályaválasztásukat
orientáljuk a mezőgazdasági szakmák irányába.
Ezek mind számunkra is nagyon fontos célok és feladatok, ezért örültünk, hogy a támogatást
elnyertük.
Azt már a pályázat megírásakor tudtuk, hogy mindez önerőből, segítség nélkül nem
fog menni. Ezért különösen hálásak vagyunk, hogy elsők között állt e kezdeményezés mellé,
és a kert felszántásával és tárcsázásával lehetővé tette, hogy az iskolakert művelését
elkezdjük!
Még egyszer köszönjük a segítségét, és reméljük, hogy a továbbiakban is a”Tökjó”
magyarnándori iskolakert támogatói között tudhatjuk!

2019. március 14.

Köszönettel:

Antóni Józsefné koordinátor
Bögös Tamásné segítő

Karkusz Rita
igazgató

Kedves Belák Ottó Vince!

Engedje meg, hogy ezúton is kifejezzük köszönetünket a Magyarnándori Általános
Iskola kertjének kialakításában végzett munkájáért!
Az iskolakert létrejöttét az tette lehetővé, hogy az iskola nyertes lett a Földforgatók
pályázaton, melyet az Agrárminisztérium, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, az
Iskolakertekért Alapítvány és a Katolikus Karitas együttműködve írt ki.
A pályázati feltételek között a legfontosabb volt, hogy művelésbe vonjunk a gyerekek
számára egy megfelelő földterületet, ahol megtanulhatják a vegyszermentes növénytermesztés
alapjait, tapasztalatokat szerezzenek a kiskert megvalósítás munkálataiból, és legyen
lehetőségük a szabadidő hasznos eltöltésére, és nem utolsó sorban a pályaválasztásukat
orientáljuk a mezőgazdasági szakmák irányába.
Ezek mind számunkra is nagyon fontos célok és feladatok, ezért örültünk, hogy a támogatást
elnyertük.
Azt már a pályázat megírásakor tudtuk, hogy mindez önerőből, segítség nélkül nem
fog menni. Ezért különösen hálásak vagyunk, hogy elsőként állt e kezdeményezés mellé, és a
szerves trágya kihelyezésével egyáltalán lehetővé tette, hogy az iskolakert művelését
elkezdjük!
Még egyszer köszönjük a segítségét, és reméljük, hogy a továbbiakban is a”Tökjó”
magyarnándori iskolakert támogatói között tudhatjuk!

2019. március 14.

Köszönettel:

Antóni Józsefné koordinátor
Bögös Tamásné segítő

Karkusz Rita
igazgató

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support